Consumenten

Alles over de verkiezing

Retailers en producenten zijn ontzettend benieuwd naar de meningen van consumenten – ook naar jouw mening dus! Doordat zij weten wat consumenten belangrijk vinden, kunnen zij hun producten nog beter maken. Wat vind je bijvoorbeeld van de prijs-kwaliteitsverhouding van producten binnen de categorie Vleesvervangers? En hoe tevreden ben je met het gebruik van producten uit de categorie Schoonmaakmiddelen? Met de verkiezing ‘Beste Product van het Jaar België’ achterhalen we welke producten favoriet zijn. Hieronder vind je meer informatie over hoe we dat doen én hoe jij hieraan kan bijdragen.

De verkiezing 'Beste Product van het Jaar België' is een initiatief van Q&A Retail. Q&A Retail is een onderzoeks- en adviesbureau dat al ruim 20 jaar retailers, merken en toeleveranciers helpt beter te presteren. Meer informatie over Q&A Retail vind je op www.qanda.nl. Q&A Retail organiseert de verkiezing in samenwerking met Consumer Contest Company. Daarnaast hebben we nog een aantal andere partners die de verkiezing mede mogelijk maken. Bekijk het overzicht van onze partners.

Meer informatie over hoe de verkiezing precies in zijn werk gaat, vind je op de pagina ‘De verkiezing’.

In deze verkiezing kun je – net als bij bijvoorbeeld een parlements/beste acteur/beste popster/beste filmverkiezing/tweede kamer verkiezing - je stem uitbrengen. In dit geval stem je op een product binnen een bepaalde categorie, zoals je bij films bijvoorbeeld een categorie beste vrouwelijke hoofdrolspeler en een categorie beste regisseur hebt. Bij het uitbrengen van je stem beoordeel je de product op een aantal aspecten.

Nee, niet alle producten doen mee aan deze verkiezing. Het is enkel om een stem uit te brengen op producten die voorafgaand aan de stemperiode zijn aangemeld. Producenten kunnen hun product(en) inschrijven via deze website.

Stemmen is mogelijk tussen 28 mrt. en 30 mei via www.besteproductvanhetjaar.be/stem. Wanneer je een product gaat beoordelen / een stem uit gaat brengen, selecteer je eerst een productcategorie en vervolgens het te beoordelen product. De beoordeling bestaat uit het toekennen van een aantal sterren of een cijfer op verschillende aspecten. Hierbij staan producteigenschappen en houding & gedrag ten aanzien van het gekozen product centraal. Je beoordeelt een product op de volgende aspecten:

  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Productpresentatie
  • Gebruikstevredenheid

De deelnemende producten binnen de duurzame categorieën worden ook nog op het aspect duurzaamheid beoordeeld.

Met betrekking tot houding & gedrag worden de volgende twee vragen gesteld:

  • Is er ten aanzien van dit product sprake van een herhalingsaankoop?
  • Zou je dit product aanbevelen bij een vriend of collega?

Doordat er een cijfermatige beoordeling wordt gegeven, draagt elke stem bij aan het gemiddelde eindcijfer.

Wanneer je een stem uitbrengt, vragen we je om een aantal persoonsgegevens. Het gaat dan bijvoorbeeld om je geslacht, leeftijd en e-mailadres. We gebruiken je geslacht en leeftijd voor een gedetailleerdere analyse van de resultaten. Deze gegevens worden alleen groepsgewijs gepresenteerd (nooit individueel). We vragen om jouw e-mailadres zodat we kunnen verifiëren of het e-mailadres, en dus je beoordeling / stem, valide is. Meer informatie over de gegevens die we verzamelen, waarom we deze verzamelen en hoe lang we deze bewaren, vind je in het privacy statement.

De verkiezing is geen onderzoek. Alle deelnemers (producten) worden namelijk niet door een exact gelijk deel van de bevolking beoordeeld zoals bij een representatief marktonderzoek. Wel proberen we de verkiezing zo eerlijk mogelijk te organiseren zodat alle deelnemende producten gelijke kansen hebben om te winnen.

De verkiezing kan het beste worden gezien als een wedstrijd tussen een aantal producten in een aantal categorieën. Het winnende product is door minimaal 380 consumenten beoordeeld en heeft het hoogste cijfer gekregen ten opzichte van de overige deelnemende producten in deze categorie. Bij de meeste verkiezingen is geen sprake van een representatief marktonderzoek, bij deze verkiezing ook niet. Wel vragen we om cijfers te geven aan aspecten waarvan we weten dat de consument ze belangrijk vindt.

Het product met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer is de categoriewinnaar. Alle winnaars worden na afloop van de verkiezingen op deze website gepubliceerd. Deze winnaars mogen een jaar lang de titel 'Beste Product van het Jaar België' in hun categorie dragen. Je kunt een winnaar herkennen doordat je bijvoorbeeld het logo op de website ziet staan of doordat het logo in (reclame)uitingen van retailers/producenten wordt gebruikt.